Tiedote: Veden keittokehoitus voimassa vain Raattaman ja Ylikyrön kylien alueella, muualla Kittilän kunnassa vedenkäyttö normaalisti

Tiedote 13.11.2013

Perjantaina 8.11.2013 annettu vedenkeittokehoitus koskee vain niitä Raattaman ja Ylikyrön talouksia, jotka saavat talousveden Kyrön Vesihuollon verkosta. Kehoitus ei koske Kittilän kirkonkylää, Levin aluetta tai muita Kittilän kunnan tai Enontekiön kunnan alueita.

Kyrön Vesihuolto Oy:n talousvesiverkostossa on havaittu enterokokki-bakteereita. Kyrön vesihuolto Oy toimittaa talousvettä Raattaman ja Ylikyrön kylien alueille, jotka sijoittuvat Kittilän kunnan ja Enontekiön kunnan rajojen molemmin puolin.

Vesijohtoverkoston desinfiointi aloitettiin ma 11.11.2013 iltapäivällä. Verkostoveden klooripitoisuus nostetaan vähitellen tasoon 0.5 – 2.0 mg/l ja klooraus kestää niin kauan, että verkosto saadaan puhtaaksi bakteereista. Kaikki juomavesi ja ruuanlaittoon käytettävä vesi on keitettävä vähintään 5 minuutin ajan. Veden keittokehotus on voimassa toistaiseksi, ja sen purkamisesta tiedotetaan erikseen.

Kloorauksesta saattaa aiheutua haju- ja makupoikkeamia. Kloorin putkistosta irrottama sakka saattaa näkyä myös veden keittämisen yhteydessä astian pohjalle kertyvänä sakkana. Liiallinen kloori poistuu keittäessä. Klooritaso 2.0 mg/l ei ole terveydelle haitallista, mutta saattaa aiheuttaa herkimmille iho-oireita peseytymisen yhteydessä. Pienten lasten kohdalla tulee noudattaa varovaisuutta esim. kylpemisen suhteen veden nielemisriskin vuoksi.

Verkostovettä voidaan käyttää normaalisti peseytymiseen sekä astianpesu- ja pyykinpesukoneisiin. Astioiden pesuun tulee käyttää mahdollisimman kuumaa vettä ja astioiden tulee kuivua ennen käyttöönottoa.

Verkostosta otetaan uudet vesinäytteet ja niiden tuloksista tiedotetaan niiden valmistuttua, todennäköisesti viikon 47 aikana.

Lisätiedot: Kittilän kunnan terveystarkastaja Juha Metso, puhelin 0400 421 451, ja Muonion-Enontekiön ktt:n kuntayhtymän terveystarkastaja Tuula Yli-Ilkka, puhelin 0400 396 863

Kittilän kunnan terveystarkastaja

13.11.2013