Tiedote: Tunturi-Lappi: Pelastushelikopterin sijoituspaikka säilyttävä Sodankylässä

Tiedote 18.4.2011

Lapin kunnista Kittilä, Enontekiö, Muonio ja Kolari ovat antaneet lausunnon, jossa puolletaan pelastushelikopteri ASLAK:n toimipisteen säilyttämistä Sodankylässä. Mielipiteeseen yhtyvät myös Tunturi- ja Pohjois-Lapin suurimmat yrittäjät.

Huhtikuussa 2011 tehdyn lausunnon allekirjoittaneet kunnat ja elinkeinoelämän edustajat haluavat painottaa HEMS hallinnointiyksikkö -hankkeen selvityksessä ja aiemmissa sijoituspaikkoja koskevissa lausunnoissa esiin tulleita lukuisia perusteluja, joiden mukaan toiminnan jatkuminen Sodankylässä on Lapin koko alueen näkökulmasta parempi vaihtoehto.

Lausunto on osoitettu Oulun yliopistollisen sairaanhoidon piirille, jonka tehtävänä on ratkaista pohjoisimman pelastushelikopterin sijoituspaikka. HEMS hallinnointiyksikkö -hanke on tehnyt pelastushelikoptereiden sijoituspaikoista selvityksen, jonka pohjalta Lapin sairaanhoitopiiri antoi Sodankylää sijoituspaikkana puoltavan lausunnon 28.10.2010. Sodankylän parhaana sijoituspaikkana kokevat myös Sodankylän jääkäriprikaati, Lapin Pelastushelikopterin Tuki ry ja Saamelaiskäräjät sekä Pohjois-Lapin alueyhteistyön kuntayhtymä. Pelastushelikopteritoimintaa johtava, viiden sairaanhoitopiirin omistama Finnhems-yhtiö ja Lapin keskussairaalan ensihoidon lääkärit ovat puoltaneet sijoituspaikaksi Rovaniemeä.

Muualla Suomessa pelastushelikopterin ensisijainen tehtävä on kuljettaa lääkärin apu kohteeseen, josta potilas kuljetetaan useimmiten ambulanssilla teitse jatkohoitoon. Lapissa ensisijainen merkitys puolestaan on potilaan saaminen nopeasti jatkohoitoon. Tähän tarpeeseen keskellä Lappia sijaitseva Sodankylä on ehdotetuista paras sijoitusvaihtoehto, sillä Sodankylällä on kattavampi toimintasäde kuin Rovaniemellä.

Sijoituspaikan säilyttäminen Sodankylässä on alueen elinkeinoelämän, turvallisuuden ja palvelutason säilymisen kannalta tärkeää. Lapin pitkät etäisyydet, kasvava matkailu ja kaivostoiminta, ihmisten liikkuminen ja työskentely laajoilla maastoalueilla ovat perusteluja keskeiselle sijoituspaikalle. Työskentely, liikkuminen ja matkailuaktiviteetit tapahtuvat usein tiettömillä alueilla, jolloin sairaanhoito- ja pelastustehtävissä helikopteri on ainoa vaihtoehto. Potilaat saavutetaan ja saadaan nopeasti kuljetettua sairaalahoitoon, kun pelastushelikopteri sijaitsee Sodankylässä. Pelastushelikopteritoimintaa on hoidettu moitteettomasti Sodankylästä käsin jo kymmenen vuoden ajan.

Sodankylällä sijoituspaikkana ei ole nähty selvityksessä ja lausunnoissa samanlaisia haasteita kuin Rovaniemellä. Haasteellista Rovaniemelle sijoittamisessa olisi avun ehtiminen pohjoisimmille Lapin alueille tarpeeksi nopeasti ja kopterin 900 km:n lentomatka ilman välitankkausta nykyisen 700 km:n sijaan. Sodankylä sijoituspaikkana takaa laajemman toimintasäteen, etenkin kun Rovaniemi olisi sijoituspaikkana lähellä Oulua, josta käsin toimii toinen pelastushelikopteri. Lisäksi 6.4. Lapin Kansa uutisoi Rovaniemelle sijoitettavista rajavartioston helikoptereista, joilla voidaan hoitaa myös pelastustehtäviä. ASLAK:n sijoittaminen Sodankylään edistäisi alueellista tasavertaisuutta.

Lausunnon allekirjoittavat seuraavat kunnat ja yritykset
Enontekiön kunta, kunnanjohtaja Pentti Keskitalo
Kittilän kunta, kunnanjohtaja Anna Mäkelä
Kolarin kunta, kunnanjohtaja Heikki Havanka