Tiedote: Levin ja Kittilän kirkonkylän kaduille viihtyisyyttä – uusia roskiksia koirien jätöksille

Tiedote 4.12.2014

Kittilän kunta on asentanut Leville uusia roskiksia, joihin koiranulkoiluttajat voivat ulkoillessaan kerätä pussitettuja lemmikkinsä jätöksiä. Lisäksi on asennettu muutamia koirajätöspussiautomaatteja. Tällaisia roskiksia on toivottu kunnan alueelle, ja roskiksilla halutaan lisätä katukuvan siisteyttä ja alueella liikkuvien matkailijoiden, asukkaiden ja työntekijöiden viihtyvyyttä.

Myös Kittilän kirkonkylällä nykyisiä kunnan roska-astioita tullaan merkitsemään tarroilla ja tarvittaessa vuonna 2015 hankitaan erillisiä, pelkästään koiran jätöksille tarkoitettuja roskiksia. Pussiautomaatteja on myös tulossa kirkonkylälle, ensimmäiset asennetaan vuoden 2014 puolella.

Roskiksien asentaminen on ajankohtaista nyt, kun Levillä on panostettu koiran kanssa matkailevien palveluihin mm. lisäämällä koiralatujen määrää. Levin kyläkuvaa on kehitetty viime vuosina, kunnan puolelta mm. EU-rahoitteisella Levin kyläkuvan kehittäminen kilpailueduksi -hankkeella (2009–2010). Myös alueen lumettoman ajan ilmeeseen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota.

Myös yksityiset kotitaloudet voivat merkitä roskiksensa koiranjätökset salliviksi

Eri puolilla Kittilän kuntaa sijaitsevat kotitaloudet, jotka sallivat pussitetut koiranjätökset tien vierellä sijaitsevaan roskikseensa, voivat merkitä omat roskiksensa tarralla. Tarroja on saatavana kunnan keskuksesta joulukuusta 2014 lähtien niin kauan kuin tarroja riittää. Tarrat on tarkoitettu pientalojen omassa omistuksessa oleviin roskiksiin, taloyhtiöiden roskiksiin tarra voidaan lisätä vain hallituksen suostumuksella.

Sivuilla www.koirankakkaroskis.fi voi halutessaan lisätä oman roskiksensa kartalle. Sen avulla koiranulkoilutusreitin voi suunnitella sen mukaan, missä roskiksia on.

Lisätietoja:
Jari Kinnunen, tiemestari, puhelin 0400 862 532, jari.kinnunen(at)kittila.fi

Kartat ja lisätietoja koiranjätösroskiksista kunnan sivuilla: http://www.kittila.fi/roskikset-koirien-jatoksille

Lisätietoa lemmikkien kanssa Levin alueella liikkuville Levin sivuilla:
Koiran kanssa Levillä I Lemmikin kanssa Levillä

4.12.2014