Tiedote: Kyrön vesihuolto oy:n vesijohtoverkoston desinfioinnin aloittaminen

Tiedote 11.11.2013

KITTILÄN KUNNAN JA ENONTEKIÖN KUNNAN ALUEELLA OLEVAN KYRÖN VESIHUOLTO OY:N VESIJOHTOVERKOSTON DESINFIOINNIN ALOITTAMINEN

Kyrön Vesihuolto Oy toimittaa talousvettä Raattaman ja Ylikyrön kylien alueella. Vesijohtoverkoston desinfiointi aloitetaan 11.11.2013 iltapäivällä. Verkostoveden klooripitoisuus nostetaan vähitellen tasoon 0.5 – 2.0 mg/l ja klooraus kestää niin kauan, että verkosto saadaan puhtaaksi bakteereista. Kaikki juomavesi ja ruuanlaittoon käytettävä vesi on keitettävä edelleen vähintään 5 minuutin ajan. Veden keittokehotus on voimassa toistaiseksi.

Kloorauksesta saattaa aiheutua haju- ja makupoikkeamia. Kloorin putkistosta irrottama sakka saattaa näkyä myös veden keittämisen yhteydessä astian pohjalle kertyvänä sakkana. Liiallinen kloori poistuu keittäessä. Klooritaso 2.0 mg/l ei ole terveydelle haitallista, mutta saattaa aiheuttaa herkimmille iho-oireita peseytymisen yhteydessä.

Verkostovettä voidaan käyttää normaalisti peseytymiseen sekä astianpesu- ja pyykinpesukoneisiin. Pienten lasten kohdalla tulee noudattaa varovaisuutta esim. kylpemisen suhteen veden nielemisriskin vuoksi. Astioiden pesuun tulee käyttää mahdollisimman kuumaa vettä ja astioiden tulee kuivua ennen käyttöönottoa.

Näytteiden tuloksien perusteella Kyrön vesihuolto Oy:n talousvesiverkostossa on havaittu enterokokki-bakteereita.

Verkostosta otetaan uudet vesinäytteet ja niiden tuloksista tiedotetaan niiden valmistuttua, todennäköisesti viikon 47 aikana.

Veden keittokehotuksen purkamisesta tiedotetaan erikseen.

Lisätietoja antaa Kittilän kunnan terveystarkastaja Juha Metso puhelin 0400 421 451 ja Muonion-Enontekiön ktt:n kuntayhtymän terveystarkastaja Tuula Yli-Ilkka puhelin 0400 396 863

Kittilän kunnan terveystarkastaja

Lisätiedot: Juha Metso, terveystarkastaja, puhelin 0400 421 451