Tiedote: Kittilän Raattaman kylän ja Enontekiön Ylikyrön alueella olevan Kyrön Vesihuolto Oy:n verkostoveden näytetulokset

Tiedote 22.11.2013

Vesinäytteissä ei ole enää havaittu enterokokki- bakteereita. Desinfioinnin seurantanäytteet on otettu 18.11.2013 vedenottamolta ja verkostosta. Vesijohtoverkoston kloorausta jatketaan edelleen. Kaikki juomavesi ja ruuanlaittoon käytettävä vesi on keitettävä edelleen vähintään 5 minuutin ajan. Veden keittokehotus on voimassa toistaiseksi. Maanantaina 25.11.2013 otetaan vedenottamolta ja vesijohtoverkostosta uudet näytteet. Näiden näytteiden tuloksien perusteella tehdään päätös kloorauksen lopettamisesta ja veden keittokehotuksen purkamisesta.

Kyrön Vesihuolto Oy toimittaa talousvettä Raattaman ja Ylikyrön kylien alueella. Verkostossa on aiemmin todettu enterokokki- bakteereita ja vedenottamon vedessä on todettu Escherichia coli – bakteeri. Vedenottamon ja vesijohtoverkoston desinfiointi on aloitettu 11.11.2013.

Kloorauksesta saattaa aiheutua haju- ja makupoikkeamia. Liiallinen kloori poistuu keittäessä. Klooritaso 2.0 mg/l ei ole terveydelle haitallista, mutta saattaa aiheuttaa herkimmille iho-oireita peseytymisen yhteydessä.

Verkostovettä voidaan käyttää normaalisti peseytymiseen sekä astianpesu- ja pyykinpesukoneisiin. Pienten lasten kohdalla tulee noudattaa varovaisuutta esim. kylpemisen suhteen veden nielemisriskin vuoksi. Astioiden pesuun tulee käyttää mahdollisimman kuumaa vettä ja astioiden tulee kuivua ennen käyttöönottoa.

Veden keittokehotuksen purkamisesta tiedotetaan erikseen.

Lisätietoja antaa Kittilän kunnan terveystarkastaja Juha Metso puhelin 0400 421 451 ja Kyrön Vesihuolto Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jari Kinnunen puhelin  0400 862 532.

Kittilän kunnan terveystarkastaja
Juha Metso