Tiedote: Kittilän nimikkolajit ovat kullero, ahma ja kulta

Tiedote 6.7.2018

Kittilän kunnalle on valittu omat nimikkolajit. Nimikkokasviksi valikoitui kullero, nimikkonisäkkääksi ahma ja kiveksi kulta.

Nimikkolajeista oli avoinna äänestys kunnan kotisivuilla, kirjastossa ja kirjastoautossa helmikuussa 2018, ja äänestykseen osallistui yhteensä noin 300 kuntalaista ja aiheesta kiinnostunutta.

Äänestyksessä eniten ääniä saaneet vaihtoehdot erottuivat selkeästi. Nimikkokukka-äänestyksessä kullero sai 61 % annetuista äänistä. Keltainen, pallomainen kullero on tunnusomainen kukka Kittilän puro- ja jokivarsilla ja tulvaniityillä. Kulleroa nimitetään myös juhannuskukaksi.

Nimikkoeläin-äänestyksessä ahma sai peräti 77 % äänistä. Ahma on Kittilän vaakunaeläin ja yksi suurpedoistamme. Ahma eri vuodenaikojen väriessä nähdään myös Kittilän 150-vuotisilmeessä, jonka suunnitellut Jukka Puljujärvi kuvailikin eläintä ristiriitaiseksi Kittilän voimaeläimeksi.

Kiviäänestyksessä kulta sai 48 % annetuista äänistä. Kulta, vaikkakaan ei kivi, on maaperästä saatava arvokas mineraali. Lapissa kultaa on huuhdottu perinteisesti jo yli 100 vuoden ajan. Tänä päivänä Kittilän Kiistalassa sijaitseva Suurikuusikon kaivos on Euroopan suurin kultakaivos.

Suomen valtiolla on omat kansalliset luontotunnuksensa, ja maakunnat ja monet Suomen kunnat ovat nimenneet omia nimikkolajeja. Kittilän luonto ry teki aloitteen Kittilän juhlatoimikunnalle siitä, että Kittilän 150-juhlavuoden kunniaksi myös Kittilälle nimettäisiin nimikkolajit. Nimikkokukkavaihtoehdot olivat kullero, maitohorsma ja suopursu, nimikkonisäkäsvaihtoehdot ahma, kettu ja tunturisopuli ja nimikkokivivaihtoehdot jaspis, kromimarmori ja kulta.

Kittilän kunnan nimikkolajit –äänestyksen tulokset julkistettiin Kittilän 150-vuotisjuhlassa maaliskuussa 2018, ja Kittilän kunnanhallitus vahvisti nimikkolajit kokouksessaan 6.7.2018.

Ahti Ovaskainen, juhlatoimikunnan puheenjohtaja, puhelin 0400 299 891, ahti.ovaskainen@kittila.fi

Marika Salminen, kulttuurisihteeri, juhlatoimikunnan sihteeri, Kittilän kunta, puhelin 040 568 1356, marika.salminen@kittila.fi

6.7.2018