Tiedote: Kittilän kunta vastustaa verovähennysoikeuden poistoa

Kittilän kunnanhallitus antoi 28.10.2013 lausunnon, jossa esitetään, että hallitus peruu edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamista koskevan päätöksensä.

Perumista perusteltiin sillä, että edustuskulujen verovähennyspäätös ei suoraan merkitse 38 miljoonan euron lisätuottoa, koska se muuttaa yritysten rahankäyttöä. Verovähennysoikeuden poiston vaikutukset olisivat sen sijaan erityisen kovat Lapissa, ja vähennysoikeuden poistaminen veisi työpaikkoja nuorilta ja naisilta. Lisäksi edustaminen ei ole yrityksille itsetarkoitus vaan tavoitteellista toimintaa ja osa myyntiä.

Pellervon taloudellinen tutkimuskeskus on tehnyt keväällä 2013 kyselytutkimuksen yrityksille edustamisesta siinä tapauksessa, että esitetty lainmuutos toteutuu. Kyselyn mukaan, mikäli verovähennysoikeus poistetaan, yritykset ilmoittivat vähentävänsä edustamista 40 prosentilla eli 154 miljoonalla eurolla vuodessa, eniten vähennettäisi kotimaisten ruoka- ja ravintolapalveluiden käyttöä ja Lapin seminaarimatkoja. Suunnitteilla oleva uudistus vaikuttaisi Lappiin suuntautuvan matkailuun; PTT:n arvion mukaan peräti 340 henkilötyövuoden verran. Hallituksen ottamassa ennakkokannassa kirvelee alueellamme erityisesti se, että verovähennysoikeuden poistamisella vähennetään erityisesti naisten ja nuorten työpaikkoja.

Lisäksi Lapin matkailukeskuksista vähennys koettelisi pahimmin Kittilää, jossa sijaitsevalle Levin matkailukeskukselle suuntautuu suuri osa yritysmatkailusta Lapissa. Kittilässä matkailutoimialan liikevaihto välillisine vaikutuksineen on lähes puolet kaikkien yritysten yhteenlasketusta liikevaihdosta Kittilässä. Verovähennysoikeuden poistaminen tulee vähentämään suoraan työpaikkoja ja heikentämään kunnan mahdollisuutta järjestää palveluita asukkailleen.

Lue koko lausunto: Edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamisen merkitys Lapissa (Kittilän kunnanhallitus 28.10.2013)

Anna Mäkelä, kunnanjohtaja, anna.makela(at)kittila.fi, puh. 040 572 2044

30.10.2013