Tiedote: Kittilän kunta osallistuu kansainväliseen Barents Rescue –harjoitukseen Levillä

Tiedote 29.9.2015

Kittilän kunta osallistuu Levillä 28.9.-2.10.2015 järjestettävään Suomen isännöimään Barentsin alueen maiden (Suomi, Norja, Ruotsi ja Venäjä) pelastusharjoitukseen.

Lähtökohtana on tilanne, jossa Lapin ja pohjoisen muiden pelastuslaitosten voimavarat eivät yksin riitä vastaamaan tilanteeseen ja apua on pyydettävä naapurimaista. Tavoitteena on toimintavalmiuden ja yhteistoiminnan parantaminen maiden kesken. Barentsin alueen mailla on valtioiden välinen sopimus pelastuspalveluavun antamisesta ja vastaanottamisesta pohjoisilla alueilla. Yhteistoimintaa harjoitellaan joka toinen vuosi. Harjoitukseen osallistuu runsas joukko vapaaehtoisia sekä pelastus- ja lääkintäalan ammattilaisia.

Kittilässä harjoitellaan esimerkiksi avunpyyntöä, hälyttämistä, rajamuodollisuuksia, pelastustoimien johtamista, tiedonkulkua ja median kanssa toimimista. Näiden lisäksi Suomen harjoituksen pääpaino on isäntävaltion tukitoimilla. Sillä tarkoitetaan toimintoja, joita apua pyytänyt valtio tarjoaa saapuville auttajille, jotta heidän työnsä sujuisi mahdollisimman tehokkaasti ja sujuvasti.

Kittilän kunnasta harjoituksessa mukana on kunnan johtoryhmä. Lisäksi eri kunnan yksikköjä on valmiudessa osallistumaan tarvittaessa harjoituksen toteutukseen. Sosiaali- ja terveystoimi testaa harjoituksessa kunnan kriisiryhmän valmiuksia psykososiaalisen tuen antamisessa sekä terveyskeskuksen valmiuksia lääkinnällisissä toimissa.

- Lapin pelastuslaitoksen Kittilän toimipiste on kokonaisuudessaan mukana harjoituksessa Kittilän VPK:n kanssa. Monet VPK:n jäsenet käyttävät loma- ja vapaapäiviä osallistuakseen harjoitukseen, kertoo Kittilän palopäällikkö Jorma Ojala. Kittilän toimipisteen lisäksi koko Lapin pelastuslaitos on harjoituksessa mukana eri toimipisteistä. Paikalla harjoituksessa on myös pelastuslaitoksen ylin johto.

Torstaina 1.10. myös yleisö on tervetullut seuraamaan harjoitusta ja tutustumaan siihen liittyvään näyttelyyn. Näyttely on avoinna kuntalaisille to 1.10. klo 11.00 - 15.00 Hullu Poro Areenalla, (Rakkavaarantie 5). Kansainvälistä pelastus- ja lääkintätoimintaa voi tulla seuraamaan Sirkan keskustaan Hissitien pysäköintialueelle to 1.10. klo 9.30 - 12.00.

- Arjessa on mahdollista nähdä vain kapea osa siitä, millaisissa tilanteissa pelastajat joutuvat työskentelemään, millaista ammattitaitoa heiltä odotetaan, millaista kalustoa ja välineistöä he käyttävät ja kuinka kaikki johdetaan. Sirkan kylässä on tarjolla aitiopaikka seurata operaatioita, joissa on mukana myös kansainvälisiä toimijoita, kertoo ylitarkastaja Jari Honkanen sisäministeriöstä.

Harjoituksen aikana Hissitie on varattu vain harjoituksen liikenteen ja hälytysajoneuvojen pysäköintiä varten.

Kyösti Tornberg, vt. kunnanjohtaja, puhelin 040 673 7633, kyosti.tornberg(at)kittila.fi

29.9.2015