Tiedote: Kittilän kunnan 7. koronaohje ja tiedote

Tiedote 23.3.2020, Kittilän kunta

Kiinassa käynnistyi alkuvuonna uuden koronaviruksen aiheuttama COVID-19 -tartuntatautiepidemia. Epidemioita on puhjennut laajalti ympäri maailmaa ja Eurooppaa.

Tähän mennessä tapauksia on todettu yhteensä 343 421 maailmanlaajuisesti. Koronavirukseen kuolleita on maailmassa 14 790.  Riski tartunnan saamiselle on kohonnut koko Suomessa. Uudenmaalla on havaittu viikonloppuna 184 uutta koronavirustartuntaa.

Suomessa varaudutaan laajempaan epidemiaan. Epidemia tulee todennäköisesti etenemään eri tahdissa eri puolilla maata. Niillä alueilla, missä on merkkejä epidemian leviämisestä, tulisi keskittyä riskiryhmien, eli iäkkäiden ja perussairaiden suojelemiseen.

1. Suomessa todetut tartunnat

• Suomessa on todettu 22.3. mennessä yhteensä 626 laboratoriovarmistettua uuden koronaviruksen (COVID-19) aiheuttamaa tautitapausta. Luku perustuu laboratoriovarmistettuihin lukuihin, jotka THL on kerännyt manuaalisesti suoraan sairaanhoitopiireiltä.
  • Tartuntatautirekisteriin on ilmoitettu 22.3. mennessä yhteensä 418 tautitapausta.
  • Rekisteriin ilmoitetuista tapauksista 61 % on miehiä ja 39 % naisia.
  • Suurin osa Suomessa todetuista COVID-19-tapauksista on ollut lieviä. Osa tartunnan saaneista on tarvinnut myös sairaalahoitoa.
  • Sairaalahoitoa vaativia potilaita on keskussairaaloissa 43, joista 12 on teho-osastolla.
  • Suomessa on todettu yksi koronavirustartunnan aiheuttama kuolema.
  • Suomen sairaaloissa on hyvä valmius tutkia ja hoitaa koronavirusinfektioita eristysolosuhteissa.

2. Kittilän kunnan terveyskeskuksen kiireetön vastaanottotoiminta puhelimitse

Koronavirusnäytteitä otetaan Kittilän terveyskeskuksessa alueellisen ohjeen mukaisesti. Tällä hetkellä näytteitä otetaan vaikeammin sairastuneista, iäkkäistä sekä terveydenhuollon henkilökunnasta. Lapin sairaanhoitopiirin alueella on seitsemän koronavirustartuntaa. Koronavirusnäytteitä pystytään nyt analysoimaan myös Oulussa, mikä on lisännyt alueen testauskapasiteettia.

Terveyskeskuksen kiireetön vastaanottotoiminta on siirretty suurimmaksi osaksi puhelimitse tapahtuvaksi. Yli 70-vuotiailta verikokeet käydään tarvittaessa ottamassa kotona, jotta tämän potilasryhmän ei tarvitse kiireettömissä asioissa käydä terveyskeskuksessa lainkaan ja siten altistua tartunnoille. Päivystystoiminta terveyskeskuksessa jatkuu normaalisti. Ennen paikalle saapumista suositellaan aina ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen puhelimitse. Kittilän kunnan terveyskeskuksen päivystysnumero on 0400 356 498.

3. Ladut ja kelkkareitit käytettävissä

• Kunnan ladut ja kelkkareitit pidetään kunnossa ja ovat kuntalaisten käytettävissä.
  • Levin rinnepalvelut on suljettu 23.3.2020 alkaen.

4. Yli 70-vuotiaiden kartoitus Kittilän kunnassa

5. Lähiopetus

• Koulujen 1.-3. luokkien osalta linjaus on muuttunut ja kaikki 1.-3.-luokkien oppilaat ovat oikeutettuja lähiopetukseen. Kunta suosittelee kuitenkin 1.-3. luokan oppilaiden etäopetusta ja jäämistä kotiin koronariskin vuoksi.
  • Raattaman, Alakylän ja Kaukosen koulut on suljettu. Lukkarin koulu ja Sirkan koulu ovat toiminnassa.
  • Luokkaretket on peruttu
  • Koulutoimi, ravintopalvelut ja sosiaalipalvelut valmistelevat oppilaiden ruokapalvelua.

6. Elinkeinopalvelut

• Yrityksille on koottu tietoa koronatilanteesta ja tänään 23.3. on Kittilän kunnan elinkeinopalvelujen Kideven etätilaisuus yrittäjille klo 16.

Antti Jämsén, kunnanjohtaja, Kittilän kunta, antti.jamsen@kittila.fi, puh. 040 745 9830
Heidi Tanninen, johtava lääkäri, Kittilän terveyskeskus, heidi.tanninen@kittila.fi

Tiedote pdf-muodossa: 23.3.2020, Kittilän kunnan 7. koronaohje ja tiedote

23.3.2020