Tiedote: Kittilän kunnanhallitus: Kotihoidontuen kuntalisä säilyy ennallaan, Sirkan koulun laajennukselle ei rahaa

Printer-friendly version

Tiedote 13.11.2013

Kittilän kunnanhallitus käsitteli tiistaina talousarviota. Kunnanjohtajan ja lautakuntien talousarvioehdotuksesta poiketen kunnanhallitus esittää kotihoidontuen säilyttämistä ennallaan, omaishoidontuen määrärahaan pientä lisäystä ja Särestöniemen museosäätiön avustamista 80.000 eurolla. Sirkan koulun laajentamiseen ei olla varaamassa määrärahaa.

Kunnanjohtajan esitykseen lisättiin kunnanhallituksen käsittelyssä menoja 300 000 eurolla. Sivistyslautakunnan poistama Särestöniemen museosäätiön 80.000 euron avustus palautettiin kunnanhallituksen käsittelyssä talousarvioon. Myöskään koululautakunnan ja kunnanjohtajan kotihoidontuenlisään esittämää 50 euron leikkausta ei toteuteta. Omaishoidontuen määrärahaan ja vanhusten asumispalveluihin lisättiin yhteensä 152 000 euroa.

Investoinneista karsittiin suurimpana Sirkan koulun laajennukseen varattu määräraha, joka siirrettiin vuodelle 2015. Myös Rakkavaarantien peruskorjausta esitetään valtuustolle aloitettavaksi vasta vuonna 2015. Tulevien asemakaavahankkeiden teiden rakentamiseen varattu määräraha puolitettiin vuodelle 2014. Katuvalaistuksen muuttamista EU-direktiivien mukaisesti led-valoiksi ja Akanrovan leikkipuiston rakentamista siirrettiin tuleville vuosille, mutta sen sijaan kehitysvammaisten palveluasuntoihin rakentamista aikaistettiin vuoden 2017 sijaan alkavaksi vuonna 2016. Myös Raattaman päiväkodin, kirjaston katon ja lukion vesikaton korjaukset siirrettiin vuodelta 2015 vuodelle 2014.

Kunnanhallitus oli muuten yksimielinen, mutta Särestöniemen museosäätiön avustuksesta ja Sirkan koulun laajennuksen poistamisesta vuoden 2014 talousarviosta äänestettiin. Hille Kuusisto (kok) ja Tarmo Salonen (ps) vastustivat Särestöniemen museon avustamista. Kuusisto vastusti myös Sirkan koulun laajennukseen varatun määrärahan poistamista vuodelta 2014.

Investointien loppusumma vuodelle 2014 on kunnanhallituksen esityksessä 10 272 400 euroa. Toimintakate on -44 426 170 euroa ja vuosikate +869 220 euroa. Tilikauden tulos on kunnanhallituksen ehdotuksessa 374 620 euroa alijäämäinen. Kittilän kunnan taseessa ei ole kattamatonta alijäämää, ja talousarvio on alijäämäinen ensimmäistä kertaa 2000-luvulla.

Anna Mäkelä, kunnanjohtaja, puhelin 040 572 2044

Tuula Mertaniemi, talousjohtaja, puhelin 040 704 1233