Tiedote: Kittilän koulukeskukselle avattiin monitoimikenttä

Printer-friendly version

Kittilän kunta
Tiedote 21.8.2017

Kittilässä vihittiin keskiviikkona 16.8.2017 käyttöön uusi monitoimikenttä. Useamman vuoden ajan koulutoimen toiveena ollut koululiikuntaa tukeva kenttä saatiin toteutettua valtakunnallisen Ässäkenttäohjelman avulla.

Monitoimikenttä sijaitsee Kittilän kirkonkylän koulukeskuksessa Lukkarin koulun vieressä, ja palvelee oppilaita kouluaikana. Erityisesti alakoululaiset viettävät väli- ja liikuntatunteja kentällä, myös yläkoululaisilla on mahdollista käyttää kenttää koulupäivän aikana. Samalla monitoimikenttä on panostus kirkonkylän lähiliikuntapaikkoihin ja kouluajan ulkopuolella se on vapaa kaikkien käyttöön.

Kenttä on 21 x 12 metrin kokoinen aidattu pelialue, jonka päädyissä on 3 x 2 m maalit käsi- ja jalkapallon pelaamista varten. Lisäksi laitojen ulkopuolella lentopallotolpat ja koripallokori juniorikorkeudella. Kentän on toimittanut rovaniemeläinen Lappset Group Oy.

Kittilän kenttä on osa S-ryhmän osuuskauppojen ja Suomen Palloliiton yhteistyönä toteuttamaa Ässäkenttäohjelmaa, jonka tavoitteena on lasten ja nuorten liikunnallisen aktiivisuuden lisääminen lähiliikuntapaikkarakentamisen avulla. Valtakunnallisen ohjelman tavoitteena on rakentaa sata monitoimikenttää suomalaisten alakoulujen pihoille. Kittilän Ässäkenttä on 70. kenttä Suomessa.

Kentän kokonaiskustannus oli noin 45 000 euroa, josta kunnan osuus oli S-ryhmän Osuuskauppa Arinan ja Lapin aluehallintoviraston avustusten jälkeen 20 000 euroa. Monitoimikenttä toteutettiin Kittilän kunnassa teknisen toimen, koulutoimen ja liikuntatoimen yhteistyönä.

Monitoimikenttä täydentää Kittilän kirkonkylän jo olemassa olevaa liikuntapaikkaverkostoa. Kirkonkylän kattavat liikuntapalvelut pitävät sisällään muun muassa monipuolisen, vuonna 2014 valmistuneen urheiluhallin, hiljattain uusitun yleisurheilukentän, Agnico Eagle -jäähallin ja -tekonurmikentän, joka toimii talvella ulkoluistelukenttänä. Kirkonkylän latuverkosto on laaja ja hyvin hoidettu, ja osittain latupohjat toimivat lumettomana aikana kävely- ja pyöräilyreitteinä.

- Toivomme, että kenttä on jatkossa ahkerassa ja asiallisessa käytössä, ja että siitä olisi iloa mahdollisimman monelle mahdollisimman pitkään. Uskon että uusi kenttä innostaa lapsia ja nuoria liikkumaan ja harrastamaan, kertoo kunnan liikuntasihteeri Juha Marletsuo.

Monitoimikenttä on luontevaa jatkoa Liikkuva koulu-hankkeelle, jossa Lukkarin koulu on mukana. Valtakunnallisessa opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeessa tuodaan koulupäivän sisälle lisää liikunnallisia elementtejä, edistetään koululaisten liikunnallisia elämäntapoja ja tuetaan jaksamista ja viihtyvyyttä koulussa.

Lisätiedot
Timo Kurula, vt. kunnanjohtaja, Kittilän kunta, puhelin 040 595 7597, timo.kurula(at)kittila.fi
Lauri Kinnunen, koulun johtaja, Lukkarin koulu, Kittilän kunta, puhelin 040 740 9333, lauri.kinnunen(at)kittila.fi
Juha Marletsuo, liikuntasihteeri, Kittilän kunta, puhelin 040 573 1123, juha.marletsuo(at)kittila.fi